Pages

Saturday, October 15

Merawat demam biasa.

Rasenya semua pernah demam kan...ada ke yang tak pernah demam.Tak pernah saya jumpe lagi orang yang tak pernah demam ni hebakk nye, kebal antibodi, tabik spring toink...toink...toink...lah.


so, lets share ape itu demam?

Demam adalah dimana suhu badan kita meningkat hasil tindakbalas badan terhadap sebarang jangkitan dan disebabkan penyakit-penyakit lain.Sekiranya suhu badan melebihi 37°C, anda adalah disahkan demam.

kalau mandi air panas, minum air panas lepas tu check tu tak dikira demam ye...ini salah satu trick jumpe doktor nak mc.dun try this at home.saya tak galakkan okeh...ingat doktor tak tau keh....

Sekiranya demam tu tak teruk sangat pertama sekali duduk berehat sambil istigfar banyak kali dan redha bahawa semua ni adalah ujian Allah.Tak kira la bila ditimpa ape pun penyakit atau musibah sentiasa ingat padaNYA.Amboi macam ustazah pilihan pulak....hehehe


Seterusnya


Minum air dengan banyak sekurangnya 2liter untuk mengurangkan haba yang akan keluar melalui air kencing.Tapi ni selalunya malas nak buat kan sebab dah demam tak larat la...loya la...tak selera la...nak baik ke tak...masuk hospital baru tau ...

minum air yang banyak juga sebenarnya dapat menggantikan kehilangan cecair dalam badan dan cegah dehidrasi.Ada yang tanya minum 100 plus boleh ke kurangkan demam?.100 plus tu just minuman isotonik jadi tak ade masalah nak amik atau tak....tapi lebih baik ambil air masak biasa pun da cukup.

Jangan lupa mandi sebab demam bukan alasan tak boleh mandi.

Pakai baju yang longgar dan nipis dan tak perlulah berselimut tebal 77 lapis sebabnya haba tu terperangkap.Ramai yang anggap bila demam berselubung bawah selimut tebal-tebal demam akan kebah.Boleh nak selimut tapi berpada-pada.

Telan panadol atau paracetamol








Petua 

kalau ikut petua petui orang lama bukan orang tua ye...ambil air asam jawa atau air rendaman daun bunga raya tuam pada dahi berulang kali. insyaAllah.

Ingatan
Sekiranya demam berlarutan dan melebihi 38°C serta alami gejala seperti muntah-muntah,sakit badan,pendarahan dan sebagainya jumpalah saya eh salah.... jumpalah doktor yang berdekatan dengan rumah anda.





sekian.

11 comments:

Mizz ErMa said...

sy jarang demam tapi bila da demam, lambat tol nak kebah..>_<

tieqa said...

erkkk..erkk saye demam..tolong2~wuhuhu

Pendamba Mawar said...

abg ngah demam ni..:(

Jasman said...

sy xsuka demam yg pening2 tu...xleh buat keje...kne baring je...hehe


kalu rasa nak demam je trus telan penadol...

niesa said...

erma> sy mcm awk
bai> ape lagi heheh
Pm> demam yangyok ke
jasman>a'ah kan telan pcm pastu tdo...tgk2 da baik...

Uchi kay-f @hmad said...

tapikan sllu klu demam sgt2 malas nk mandi takut menggigil! huhuhu..

Yatie Awang said...

akak rasa kalau dr awal demam, lebih baik terus jumpa doktorlah hahahha

khaifaiz said...

wah... petua ni sgt bgs ni... boleh praktikkan ni... awak nurse ek... D

niesa said...

uchi>demam mmg kene mandi sbb haba keluar melalui proses kondensasi ...kikiki
kambing je tak suka mandi

Kak yatie> ni dmm biasa je..kalau temp spike...high grade fever jumpe la saye....eh eh jumpe doktor.

khai> heheh

gedek! said...

kalau demam rindu...?

niesa said...

eh uncle...tanjat gegel...

kalau demam rindu caling2 die slalu...senang2 jumpe terus...bukan senang nak senang...senang2 dtg la rumah hohoho

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...