Pages

Friday, October 28

Gosip..mengumpat...mengata...


Pernah tak alami situasi contohnya kita nak masuk bilik dalam bilik tu ada orang yang kita dengar mereka berbual tapi tak jelas...bila kita masuk tiba-tiba semua senyap...dalam hati mesti terdetik "eh diorang ni mengumpat aku ke"....

atau pun semasa kita duduk bersebelahan meja kita ada dua orang sedang berbisik-bisik sambil pandang macam good-good je....otak terus set "ish.. diorang ni tak de keje lain ke mengumpat je....."

atau pun kat tempat kerja mana yang ada kaki kipas atau kaki aircond mesti sampaikan yang buruk-buruk tentang kita pada ketua kita atau rakan sekerja...

situasi diatas hanyalah sebahagian sahaja.Mungkin banyak lagi.Bila orang mengata atau mengumpat atau bergosip tentang kita mestilah kita sakit hati kan...betul tak.sebab orang yang mengata tu belum tentu yakin apa yang didengar dan disampaikan tu khabar angin atau cerita sebenar.Tak selidik tak tanya pada tuan badan dah bawa cerita.Kalau betul pun tak perlulah jadi radio bergerak atau internet bergerak sampaikan cerita.Cerita yang asal dari ringan bertambah-tambah berat sebab dah di tokok tambah.

Kita sakit hati bila orang mengumpat kita tapi bila kita mengumpat orang seronok je kan..hehehe

Ketiga-tiga ni adalah perbuatan yang membawa maksud hampir sama.Mengikut kamus dewan bahasa ia membawa maksud :

Gosip 

cakap-cakap yg mengisahkan khabar-khabar atau hal-hal yg buruk atau umpatan tentang orang lain; bergosip berbicara atau berdesas-desus tentang keburukan (kejelekan) seseorang, mengumpat: 


Mengumpat 

1 menceritakan hal yg buruk-buruk atau mencela orang lain (di belakang); mengata-ngatai. 2 memarahi atau mengutuk orang kerana berlaku sesuatu yg tidak baik kpd kita. 

Mengata 

1. mengucapkan kata-kata; jangan kata lagi a) tidak usah disebut lagi; b) sudah diketahui umum; 2. bercakap buruk tentang seseorang.

Kalau dah maksud nya hampir sama dan semuanya membawa maksud perbuatan yang tak baik jadi kurangkanlah amalan bergosip,mengumpat dan mengata.Semua orang pernah buat salah jadi kalau kita tak nak orang mengata tentang kita maka kita pun jangan lah mengata orang juga.Dosa bertambah pahala berkurang.



Saya juga mengingatkan diri sendiri sebab bila jadi macam ni apa yang saya buat.....

pekakkan telinga 
butakan mata
bisukan kata-kata
dan
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^

^
^
^
buat tak tau je la lantak la nak ngata pun korang yang dapat dosa...wekkk 



tapi kalau benda tak betul cari orang tu sampai dapat jumpe kat simpang ...kita rempittt........
ok tu bukan saya sebab saya tak tau merempit.Kalau benda yang disampaikan tu tak betul berdiplomasilah...jumpe dan slow talk...masuklah dalam bilik supaya tak didengari orang lain dan cuba selesaikan dengan baik.kbai.

Sekian.


p/s lama tak update busy penat bekerja..fuhhh..




6 comments:

Pendamba Mawar said...

nasihat PM..diam2 sudah

RinsyaRyc said...

kalau kena gossip tu, memang glemer la.. tapi pandangan orang terhadap kita mesti berubah kan?

tapi takpe, kita sendiri yang tahu kebenaran..

<--manyak kali kena ompat..

noraauliyya said...

biar ja lah...kat org2 yg suka umpat2 ni.. diorg yg dapat saham. tp lagi bagus kalau kita tegur .. takpelah law kena marah balik.. kita tetap dapat pahala.

Yatie Awang said...

akak biasanya tak suka ambil hal lah, akak buat tak tahu je, kalau kita layan lagi sakit hati

khaifaiz said...

tak suka ambik port pasal orang ni... mslh sendiri pun tak habis lagi kalu nak dipikirkan...

aimie amalina said...

begitulah kan
gosip2 gal
dgr cotcetcotcet owg
kita x yah la ikot kan
biar jelah deme nk gosip2 tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...