Pages

Wednesday, November 2

Merokok itu sedap ke?


Assalammualaikum.


hai semua....


Setiap pesakit yang datang dengan penyakit seperti acute coronary syndrome,asthma,radang paru-paru,diabetis dan penyakit-penyakit lain pasti doktor akan bertanya merokok??...da berapa lama??...dah berhenti??...sejak bila berhenti??.lalu dicatatkan pada rekod pesakit.


Kenapa perlu ditanya soalan seperti tu ...apa kaitan rokok dengan penyakit.Well semua orang dah tahu dan jangan pura-pura tak tahu yang rokok itu punca penyumbang berlakunya pelbagai penyakit.Sebab apa....tengok la sendiri kandungan dalam sebatang rokok.


cat,acetic acid, pencuci lantai , racun dan yang lainnya....sedap ke semua ni...dah jadi sebatang rokok memang la tak rasa ape kan.Saya tahu ramai diluar sana yang merokok susah nak singkirkan tabiat ni...bukan tak tahu bahaya kan kesihatan....iklan pun da macam-macam tunjuk malah pada kotak rokok itu sendiri dah diletakkan gambar-gambar ngeri untuk bagi lebih kesedaran tapi sayangnya itu semua ditolak ketepi janji dapat lepas gian kan...



Memberi nasihat kesihatan pada pesakit bahaya merokok kadang-kadang rasa seperti mencurah air ke daun keladi.Lagi pun rata-rata dah besar panjang dan boleh berfikir.Dah dapat penyakit pun masih tak insaf lagi.

saya pernah bertanya pada seorang pesakit yang saya jaga... 
"Pakcik kenapa nampak gelisah je ...."
lalu pakcik pun jawab "ermm nak tidur pun tak lena...da seminggu tak merokok" 
"baguslah pakcik ni da seminggu tak merokok lepas ni sebulan lepas tu setahun lepas nun terus berenti kan bagus"
pakcik tu hilang kata-kata mungkin malas nak jawab balik kot.sampai tak lena tidur pakcik almaklong la dalam wad tak boleh merokok mau terbakar kang satu hospital.Sebab salur oksigen banyak pada dinding di wad. 

Rasenya kalau letak notis macam ni kat mana-mana tempat tak kira la dalam bus ke restoran,hospital,surau dan sebagainya agak-agak nak merokok tak???




telan sekali asapnya kenyang.tak payah makan nasi.jimat beras.


sekian.


tulis sikit lagi:

asap rokok juga bahaya.pencemaran bau dan alam sekitar.




5 comments:

Pendamba Mawar said...

tak tahu la sy bukan perokok

Uchi kay-f @hmad said...

yg pastinya urg merokok ni org kaya...oh ho...

RinsyaRyc said...

merokok lagi kan? madam muhe.. eh? senghau lak~ egege..

jaga kesihatan.. Allah dah beri sihat, jgn musnahkan~

diana said...

untung isteri2 yang suaminya merokok..
tak payah penat2 nak memasak hari2.
suruh je suami hisap rokok..
ekekekek

aimie amalina said...

yg herannyeee
deemee ni lebih wat deeek jek
asenye dh mcm2 buat utk kurgkan kadar perokok ni

aihhhh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...